Fear of missing out?!

FOMO

In tijden van deze als de coronacrisis is het belangrijk dat je website gevonden wordt. Mensen werken vanuit huis en ze zijn online veel meer actief dan anders. Ze geven een of twee zoektermen in… en eigenlijk wil je dat jouw website direct op de eerste plaats staat, en de concurrentie ver achter zich laat (liefst zelfs zonder paid advertising).

Een goed georganiseerde, vindbare en opgebouwde website is daarom van wezenlijk belang. Dit zorgt direct voor meer bezoekers. En als je site verder goed geoptimaliseerd is, leidt dit waarschijnlijk ook tot meer conversie.

Vragen die je hierbij kunt stellen aan je website zijn onder meer:

  • Staat alles goed? Redelijke inkopper, maar de praktijk (en mijn ervaringen) wijzen vaak anders uit.
  • Hoe is de performance van je website? Wordt deze snel ingeladen? Laadtijden van websites zijn namelijk een van de graadmeters van zoekmachines om jouw website hoger of lager te plaatsen in zoekresultaten. (Je kent het waarschijnlijk zelf ook dat je niet eeuwig wilt wachten totdat een pagina geladen is; en dit zou ook zo maar eens jouw site kunnen zijn volgens de Google’s, Bing’s en Yahoo’s van deze wereld).
  • Is de opbouw van je site correct? Zijn de headers/kopteksten (H1, H2 etc), body tekst, zinnen, zoekwoorden, plaats op de website goed ingericht? Ofwel, leest je pagina als een soort boek? En is deze ook dusdaning ingericht? Zoekmachines houden van een dergelijke structuur om jouw website te ‘lezen’.
  • Is de menu-structuur duidelijk voor je klant/bezoeker? Of bestaat deze uit teveel “eigen” termen en jargon, die niet of minder goed bekend zijn bij je bezoeker?
  • Heb je #404 errors op je site (en pagina’s die niet meer bestaan) en/of een ‘broken link’ (verwijzen alle links naar bestaande pagina’s)?
  • Staan de zoekwoorden goed op hun plaats? Of heb je ze niet vermeld op je website, maar wel in de advertenties, of andersom? (een gemiste kans by the way)
  • Heb je lijstjes gemaakt van termen waar je op gevonden wilt worden? En zijn dit ook de (zoek)woorden die je doelgroep gebruikt?
  • Heb je links op je site staan? Interne links, om direct op je eigen pagina door te kunnen klikken naar een andere (sub)pagina? En externe links, naar relevante andere websites, blogs, vlogs, tweets, Facebook-pagina’s en/of andere (autoriteit) sites om jouw eigen site en content te boosten? Relevantie telt, eerlijke verwijzingen (follow vs. no follow) ook. En dát weten de zoekmachines als geen ander.
  • Zijn al je pagina’s goed geïndexeerd? En hebben ze de juiste ‘status’? In sommige gevallen kan het namelijk zijn dat je denkt dat de pagina live staat, maar op de achtergrond een andere “code” heeft, zodat deze juist niet opgenomen wordt in de zoekresultaten.

Bovenstaande zaken zijn een short list waarom (potentiële) bezoekers je site niet vinden. Je eigen FOMO (fear of missing out: geen bezoekers) is werkelijkheid geworden.

Dit hoeft niet! Je kunt zelf een hoop informatie vinden op internet om bovenstaande zaken te tackelen. Mocht je hier zelf geen tijd, geen zin of geen interesse in hebben – maar het wel belangrijk vinden – kan ik je helpen.

Tweet
Share
Share
0 Shares