Ben ik nou de enige die dit ziet?

Mijn vragen bij websites…

Als Digital Marketeer verbaas ik me soms over bepaalde websites van soms ook grote organisaties.

Hieronder een aantal voorbeelden (onderstaande punten zijn willekeurig benoemd en zeker niet volledig – yikes):

  • Waarom staat er nog steeds © 2015 in je footer? Niet erg actueel & relevant meer (ook al is je site bijgewerkt en geüpdatet tot vandaag). En zo denken zoekmachines daar ook over.
  • Waarom heb je geen ‘slotje’ of SSL-certificaat op je website? Veiligheid en veilige data-overdracht, zeker met persoonsgegevens (AVG anyone?) staan écht wel hoog op de agenda! Zeker in 2020. En dat vinden Google en Bing ook, gezien je lage ranking.
  • Waarom gebruik je een indeling/layout uit het jaar ’00? Deze is vaak niet echt gebruiksvriendelijk en slecht indexeerbaar voor de zoekmachines.
  • Waarom maak je gebruik van een heel klein lettertype op je website?
  • Waarom staat de voor jou belangrijkste boodschap niet direct in beeld voor de bezoeker van je site?
  • En in het verlengde hiervan… waarom heb je je tagging (H1, H2, H3 etc) en andere ‘structured data’ niet op orde? Als jij het al niet weet hoe belangrijk je tekst en content is, hoe moeten zoekmachines à la Google en Bing het dan weten?!
  • Waarom staan er Page #404 errors op je site? Of pagina’s die niet meer gevonden kunnen worden? Search engines vinden dode sporen niet fijn. Tooltjes genoeg om hier achter te komen.
  • Waarom staat de broncode als een allegaartje op één lange regel, en niet gestructureerd? Dit leest niet erg makkelijk weg, en zo denken de meeste zoekmachines daar ook over.
  • Waarom moet ik (als bezoeker van je site) eerst alle soorten cookies uitklikken, als ik eigenlijk geen of minimale cookies wil hebben?
  • Waarom staat er “For development purposes only” op de contact- en plattegrond pagina?
  • Maak je gebruik van buzzwords of ‘trendgevoelige’ woorden voor meer traffic naar je site?

Veel van bovenstaande situaties zijn ‘op te lossen’ door jezelf vragen te stellen als:

.1. Maak ik gebruik van analyse-tools om traffic op mijn site inzichtelijk te krijgen?

En in het verlengde hiervan met deze analyse…. een inzichtelijke customer journey (klantreis) van je site te hebben.

En in het verlengde daarvan… om de juiste (landings)pagina’s te kunnen identificeren, en deze vervolgens de optimaliseren*.

Om in het verlengde daar dan weer van… hier meer en betere conversie uit te halen – plus de benodigde tagging om dit te kunnen meten.

.2. Heb je al wel eens onderzoek gedaan hoe, en op welke zoekwoorden & trends, bezoekers op je site komen? Zijn er influencers in je vakgebied of ‘belangrijke’ mensen met veel volgers? Zijn er interessante blogs en vlogs? Zijn er pagina’s, autoriteit-sites of fora waar je het bestaan niet van weet, maar die wel erg relevant voor je business kunnen zijn?

En nu de call to action bij dit alles 😉: ik kan je hier heel goed bij helpen om de antwoorden op bovenstaande vragen allemaal nét wat duidelijker te krijgen, beter op je netvlies te hebben en inzichtelijker te maken. Alles om te zorgen dat jouw website beter gaat draaien en functioneren!

Neem gerust contact op met me door een berichtje te sturen of een mail naar wouter@runningdigital.nl of bel/app me op 0614672261.

* En ja, daar is die term optimaliseren weer. In het kort komt het erop neer dat je je site zo (tekst)vriendelijk en vindbaar mogelijk maakt op relevante** termen. Maar denk zeker ook aan laadtijden van je website, resolutie van het scherm van de bezoeker, en staat de belangrijkste info ‘above the fold’, tagging (ook van foto’s), kleine bestandsformaten. Ofwel, gewoon een “goed gebekte en snelle website”.

** En ook relevantie is een beetje een dooddoener, maar het komt er kortgezegd op neer dat je schrijft en doet wat je bezoeker/klant verwacht (te krijgen).

Tweet
Share
Share
0 Shares